طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی خوردن پنج وعده میوه و سبزیجات در روز بعنوان قانون “پنج روز” در کشورهایی مثل آمریکا، بریتانیا و آلمان به تصویب رسید.

چند راه آموزش برای کودکان درباره مواد غذایی سالم

قانون وعده های مفید غذایی را بهشون یاد بدید
طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی خوردن پنج وعده میوه و سبزیجات در روز بعنوان قانون “پنج روز” در کشورهایی مثل آمریکا، بریتانیا و آلمان به تصویب رسید. در استرالیا، قانون “دو-پنج” بزرگترها را تشویق کرد تا حداقل دو وعده میوه و پنج وعده سبزیجات هر روزه بخورند. چیزهایی که فرزندانتون باید بخورن بستگی به سنشون داره، بنابراین قبل از توضیح این قوانین به اونا کمی تحقیق کنید.
یک قطعه زمین کاشت گیاه آماده کنید
اگر پیگیر هستید که فرزندتون حتما سبزیجات بخوره، پس اونا را در راه درستش قرار بدید تا علایقشون شکوفا بشه. بچه ها دوست دارن که دستاشون کثیف و گلی بشه، پس مقداری دانه و خاک بهشون بدید تا یک باغچه درست کنن. اگه در آپارتمان کوچکی زندگی میکنید که فضای باز نداره، میتونید از گلدان برای این منظور استفاده کنید. برای شروع بهشون تخم گیاههایی مثل گوجه فرنگی و… بدید.
محصولات تازه بخرید
اگه برای خرید محصولات تازه برای کل هفته از خونه خارج میشید، کودکتون را هم با خودتون همراه کنید. بهش یک سبد بدید تا با مواد غذایی که خودش دوست داره پرش کنه. با فروشنده درباره میوه ها و سبزیجات فصل صحبت کنید و به فرزندتون هم اجازه بدید درباره نحوه رشد و چیزای دیگه سوال بپرسه.
برای شام دور هم جمع بشید
طبق تحقیقات انجام شده کودکانی که هر شب با خانوادشون شام میخورند عموما بیشتر از یک زندگی غذایی سالم لذت میبرند نسبت به کسایی که اجازه دارند هر جای خونه که میخوان تنهایی شام بخورن. به عادات غذایی کودکتون توجه کنین. اگه سبزیجات غذاشون را کنار بشقاب میذارن و نمیخورن، هر شب براشون سبزیجات بذارید- بیشتر بچه ها به مرور زمان شروع میکنند به خوردنشون تا ببینین چیه و چه مزه ای داره.
غذاهای سالم را دم دست بذارید
آیا یخچالتون از نوشابه های گازدار، پنیرهای فرآوری شده و شکلات پر شده ؟ کابینت ها هم همین وضعو دارن؟ بیاید باهاش روبرو بشیم. بچه ها همیشه با آغوش باز از غذاهای ناسالم استقبال میکنند. یخچال و کابینتها را با انواع میوه های تازه، و یا میان وعده های سالمی که خودتون بسته بندی کردید پر کنید، با اینکار بچه ها تشویق به خوردن اونا میشن.
به فرزندتون یاد بدید که آشپزی کنن
اگه نگران سر و صدا در آشپزخونتون نیستید، میتونید یه کلاس آشپزی برای فرزندانتون ترتیب بدید. گرچه ، میتونید همیشه برخی دستورالعمل های غذایی را از اینترنت دانلود ��رده و براشون بذارید. کودکان را به آشپزی علاقه مند کنید و اونا را از ابتدا درگیر کنید. اونها را برای خرید مواد تشکیل دهنده بیرون ببرید و اهمیت محصولات تازه را براشون توضیح بدید.
پروسه تولید محصولات فرآوری شده را براشون نمایش بدید
نسل فرزندان ما عمدتا به نحوه تولید غذاهای فرآوری شده و آماده آگاهی ندارن. اونها در دنیای غذاهای ارزان، سریع، و بسته بندی شده با عمر مفید طولانی متولد شده اند. از اینترنت چند ویدئو کلیپ از تولید این نوع غذاها دانلود کرده و براشون نمایش بدید- این کار چشم اونا را باز کرده و به این فکر خواهند کرد که چه چیزی را در دهانشون میذارن. حتی میتونید اونا را شوکه کنید تا منجر به بحثهای عمیق تر درباره سوتغذیه بشه.
تشویقشون کنید مواد غذایی خام بخورند
استفاده صرف از مواد غذایی خام ممکنه خیلی افراطی به نظر بیاد، اما یک رژیم غذایی متعادل که در اون مواد خام وجود داره برای تعادل سازی عادات غذایی خیلی عالیه. اگه فرزندتون برای میان وعده به جای ساندویچ و غذاهای فست فود ترجیح میده یک بشقاب میوه یا آجیل بخوره پس شما در مسیر درست قرار گرفتین.

منبع: نوین زی

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه